اشتراک مطالب تخصصی در حوزه لجستیک و زنجیره تامین

۶ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

معرفی شهر لجستیک

شهر لجستیکی یا نام دیگری که برای آن نهادند، دروازه‌های لجستیکی، با در اختیار داشتن دسترسی‌های حمل‌ونقل، حجم‌های بسیار بالای بار را به‌صورت زمینی، دریایی و هوایی انتقال می‌دهند.

به علت جدید بودن مفهوم شهر‌های لجستیکی تعریف کمی برای آن ارائه شده‌‌است. شهر‌های لجستیکی غالبا مجموعه‌‌های بزرگی با شماری از پایانه­ها، بندر‌ها و فرودگاه­‌ها هستند که به‌صورت یک شبکه یکپارچه با هم در ارتباط هستند تا در سطح عملکردی بالا و در گستره بین‌المللی واردات، صادرات وترانزیت فعالیت می‌کند.

چندی از ویژگی‌های شهر‌های لجستیکی به شمار زیر آمده ‌است.

  1. شهر ‌های لجستیکی در مناطق آزاد قرار میگیرند.
  2.  بین سیستم‌های حمل‌ونقل یکپارچگی کامل ایجاد می‌کنند .
  3. طیفی کامل از خدمات لجستیکی را ارائه می‌دهند.

جهت آشنایی با شهر‌های لجستیکی و ویژگی‌های کامل آن، مقاله " شهر لجستیکی و ویژگی های آن" را مطالعه بفرماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Amadgaran

آشنایی با پارک لجستیک

پارک‌های لجستیکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های تجاری هستند که در راستای ارائه خدمت در حوزه‌های انبارداری، حمل‌ونقل و همچنین خدمات ارزش افزوده فعالیت می‌کنند.

این پارک‌ها دارای فضای مناسب جهت حمل‌ونقل وایجاد انبار هستند و  توسط چند اپراتور اداره می‌شوند تا  خدمات متنوع خود  را به مشتریان ارائه ‌دهند. یافتن کاربردی‌ترین مکان در جهت راه‌اندازی پارک لجستیکی نکته‌ای حائز اهمیت است. همچنین باید دسترسی و ارتباط آن با جاده‌ها و خطوط راه‌‌آهن مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه پارک‌های لجستیکی را به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم نمودیم وبه بررسی آن پرداختیم.

پارک‌های  لجستیکی عمومی: این پارک‌ها دارای پایانه چندوجهی می‌باشند و طیفی از خدمات لجستیک مانند توزیع، بارگیری، تخلیه، نگهداری، خدمات ارزش افزوده  همچنین برخی از بازرسی ‌های قانونی در حیطه جابجایی کالارا به هزاران مشتری ارائه می‌کنند.

 

برای آشنایی با پارک‌های لجستیکی تخصصی و مزایای احداث این پارک‌ها، مقاله "تعریف پارک لجستیک و مزایای احداث آن" را مطالعه بفرماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Amadgaran

معرفی دهکده لجستیک

دهکده‌های لجستیک  به‌طور عمده در سطح بین‌المللی حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند و  خدماتی در پیرامون  بارهای داخلی، تشریفات گمرکی برای کالا‌های خارج ‌از مرز ارائه می‌نمایند. همچنین خدمات لجستیکی دیگر مانند خدمات نگهداری، ارائه خدمت در حوزه ارزش‌افزوده  و حمل‌ونقل ترکیبی نیز در راستای فعالیت این دهکده‌هاست.

مفهوم دیگر حائز اهمیت در بحث دهکده‌های لجستیکی ، وجود بنادر خشک است.

بندر خشک، ناحیه ای محصور در درون  دهکده که جهت انجام برخی خدمات لجستیکی فعالیت می‌کند و وجه تمایز دهکده لجستیکی با مرکز‌های سطح پایین‌تر است.

به بیانی دیگر دهکده لجستیکی:

 

  • سطح عملکرد آن بالا و با ظرفیت است.
  •  دارای بندر خشک می‌باشد.
  • حیطه‌ فعالیت آن عمدتا بین‌المللی است.
  • به خطوط ریلی و جاده‌ها دسترسی دارد.
  • برخی بازرسی های قانونی جابجایی کالا و حیطه‎ گمگرکی انجام می‌دهد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Amadgaran

لجستیک درونی یا درون‌‌‌‌‌‌ کارخانه‌ای

 

لجستیک درون‌بنگاهی، درون‌‌‌‌‌‌ کارخانه‌ای یا درونی، یکی از زیرشاخه‌های لجستیک شمرده می‌شود. نظارت و اجرای اقدامات مربوط به جریان کالا از سطوح بالایی زنجیره تأمین تا مرحله خروج کالا از محل تولید از وظایف عمده لجستیک درون‌بنگاهی است.

در ادامه لجستیک درونی را از 3 منظر اصلی زیرساخت، سیستم‌ها و سازماندهی بررسی کرده‌ایم.

 زیرساخت‌ها: زیرساخت یک کارخانه ( تسهیلات فیزیکی همانند ساختمان و انبار) نقشی پررنگ در لجستیک درون کارخانه‌ای ایفا می‍کند، چرا که برای مدت طولانی ساخته می‌شود و هزینه ایجاد آن رقم قابل توجهی است.

همچنین تمامی اقدامات از جمله طراحی چیدمان استقرار، ماشین­‌آلات، دستگاه­‌های تولیدی و برنامه‌­ریزی جریان مواد جزئی از هزینه‌های مربوط به زیرساخت کارخانه محسوب می‌شود.

در نتیجه در مدیریت  مسائل لجستیک درون بنگاهی از این منظر، به طراحی برنامه جریان مواد و چیدمان و همچنین در نظر گرفتن طرح‌­های توسعه­‌ای مرتبط و ایجاد  انعطاف‌­پذیری لازم می‌پردازیم.‌ تا با اجرای بهترین طرح مانع ایجاد مشکل و دردسر در لجستیک درونی شویم.

 

برای بررسی لجستیک درون بنگاهی از منظر‌های سیستم و سازماندهی مقاله " لجستیک درون بنگاهی یا لجستیک درونی از سه منظر اصلی" را مطالعه بفرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Amadgaran

شرکت های لجستیکی طرف سوم یا 3pl

 

افزایش سطح آگاهی از اهمیت لجستیک طی سال‌های اخیر موجب شده تا کم و بیش اقداماتی در جهت توسعه مدیریت لجستیک در کشورها و شرکت‌های پیشروی دنیا صورت گیرد که ظهور شرکت‌های لجستیکی طرف سوم یا به اختصار 3plها و گسترش آن هااز جمله نتایج آن است

شرکت های لجستیکی طرف سوم یا 3pl ها، شرکت هایی هستند که در حوزه انبارداری و حمل و نقل فعالیت می کنند و فعالیت های لجستیکی سازمان های مختلف به آنها برون سپاری می شود. در گذشته، در دهه 70 و 80 میلادی، تنها فعالیت های ابتدایی همچون انبارداری و حمل و نقل های درون سازمان و بیرون آن به 3pl ها واگذار می شد.

 اما با گذشت زمان و گسترش نواحی جغرافیایی تحت پوشش و مدهای حمل و نقل، در حال حاضر فعالیت های مهمتری همچون مدیریت انبار و سفارش ها، مدیریت موجودی، بسته بندی و نیز انبارهای عبوری، به شرکت های لجستیکی طرف سوم برون سپاری می شود. محدوده فعالیت های شرکت های لجستیکی نیز در ابتدا محدود بوده است و به مرور توسعه و گسترش یافته است.

 

با توجه به استقبال روزافزون از شرکت‌های لجستیکی در دنیای رقابتی کنونی و رشد و توسعه این گونه شرکت‌ها لازم است تا هرچه بیشتر با این نوع شرکت‌ها که ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی هستند آشنا شویم از سوی دیگر میان نسل های مختلف شرکت های لجستیکی تفاوت هایی وجود دارد که لازم است برای آشنایی صحیح با هر یک از این شرکت ها این تفاوت ها را به خوبی بشناسیم. بدین منظور بهتر است مقاله "شرکت لجستیکی طرف سوم (۳pl) یا تدارکات شخص ثالث چیست؟" را مطالعه کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Amadgaran

تفاوت زنجیره تامین جهانی با سنتی

زنجیره تامین جهانی تفاوت های بسیاری با زنجیره تامین سنتی دارد که یکی از آن ها بحث هزینه است. در کاهش هزینه ها توجه به این نکته ضروری است که هزینه های رخ داده در زنجیره تامین شامل مالیات‌ها، مشوق‌ها/موانع سرمایه‌گذاری خارجی، تعرفه‌ها و حقوق گمرکی، دستمزد کارگران، قیمت زمین و فضا و سایر هزینه ها در کشورهای مختلفی رخ می دهد، زیرا سطوح مختلف زنجیره تامین در کشورهای مختلفی قرار دارند و توجه به نرخ تبدیل ارز امری ضروری و غیر قابل چشم پوشی است.

یکی دیگر از موضوعات با اهمیت، بحث زمان می باشد. از آنجایی که سطوح مختلف زنجیره تامین در کشورهای مختلفی قرار دارند، زمان بسیاری صرف فرایندهای گمرکی می شود، از سوی دیگر لازم است محصولات در زمان صحیح به سطوح مورد نظر در زنجیره تامین برسند. بدین منظور توجه به زمان های صرف شده برای مدیریت زمان ارسال و تحویل محصولات در زنجیره‌های تامینی امری ضروری است.

یکی دیگر از مسائل مورد توجه در زنجیره تامین جهانی، حمل و نقل است. معمولا در زنجیره های تامین جهانی حمل و نقل چند وجهی بسیار رواج دارد که در آن از مدهای مختلف حمل و نقلی همچون حمل و نقل دریایی استفاده می شود که این امر در زنجیره تامین سنتی کاربردی ندارد. هنگامی که بحث حمل و نقل در میان می آید مسائلی همچون انتخاب مد حمل و نقل مناسب مطرح می شود و توجه به معیار زمان اهمیت بیشتری نسبت به معیار هزینه پیدا می کند.

توجه به نرخ تبدیل ارز، مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورهایی که سطوح مختلف زنجیره تامین در آن قرار دارند، مسائل و محدودیت های گمرکی و سایر موارد از جمله مسائل با اهمیت بالا در زنجیره تامین جهانی است.

از سوی دیگر زنجیره تامین جهانی مزایا بسیاری دارد که آشنایی با آن ها دید کاملی در خصوص زنجیره های تامین در اختیار ما قرار می دهد.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Amadgaran